fredag 7 november 2014

Tack för kallduschen regeringen!



För några dagar sedan möttes jag av denna nyhet: "Regeringen äventyrar Gotlandssatsning" från SvD. Som nybliven student vid Campus Gotland blir man ganska orolig när man får läsa om att regeringen bestämt sig för att dra in resterande bidrag för sammanslagningen av Högskolan på Gotland och Uppsala Universitetet, helt utan någon dialog med inblandade parter. Läste i denna artikel "Högskola, Bromma, strandskydd" att anledningen till att regeringen valt att dra in bidragen är för att man vill försvåra eller hindra sammanslagning av fler lärosäten i framtiden.
Jag har lite svårt att se hur de pågående, lovade, pengarna ska påverka i framtiden. En sak om man bestämmer sig för att ta bort bidrag för kommande ansökningar/sammanslagningar, men att ta bort redan existerande bidrag är bara fel.
Personligen ser jag bara positiva saker med att slå ihop lite större universitet med mindre. Är självklart medveten att jag kanske är lite "hemmablind" och är i en situation som skulle gynnas av dessa pengar, men ändå. Om vi tar Visby som ett exempel. Genom denna sammanslagning har staden och ön en möjlighet att växa och leva även på höst, vår och vinter och inte bara ses som en semesterort. Företag tjänar på att studenter nyttjar deras tjänster och köper deras varor, privatpersoner kan både tjäna extra på att studenter hyr in sig i rum och genom att större företag har hittat en marknad och kan öppna upp butiker i staden.
Utbildningarna på högskolan ökar också i värde genom att ha ett av Sveriges bästa universitet i ryggen. Ska jag vara ärlig så hade jag nog lite osäker på om jag valt att läsa denna utbildning om den hade getts på en högskola, vilket är synd. Uppsala Universitet tjänar också på denna utbildning genom att ha en till ort att kunna nyttja i sina utbildningar. Om jag inte minns helt fel har man ett projekt eller en utbildning som har med vindkraftverk att göra, detta hade varit lite svårt att göra i Uppsala där det i princip inte finns en enda vindkraftsverksstation.
Självklart ska vi inte hamna i den situationen där vi sitter med tre universitet i hela Sverige, men detta senario tror jag är ytterst osannolikt. Så, fortsätt att satsa på samarbeten som uppenbarligen fungerar, istället för att sabotera för alla inblandade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar