torsdag 7 maj 2015

Vuxen?

Jag läste precis ett inlägg Blondinbella skrivit på sin blogg angående "vuxenpoäng" och känslan av att känna sig vuxen. I nästan hela mitt liv har jag varit något av en lill-gammal person som inte gjort några extravaganta saker utan varit hyfsat ansvarsfull och har haft koll på "mitt". Jag har alltid haft bra koll på pengar, betalat mina egna räkningar och liknande, något jag är otroligt tacksam över att ha fått med mig från min mamma. Det blev liksom ingen chock när jag flyttade hemifrån med räkningar, matlagning och annat fix.
Det senaste året känns det dock som jag har gjort många saker som gjort att jag tagit några steg till mot vuxenlivet. Jag kommer aldrig att glömma känslan jag hade när jag satt på bussen på väg till Arlanda för att flyga ned hit till Gotland första gången. Flyttade ned hit helt själv, fixade boende (först  ett andrahands-kontrakt och sedan ett förstahands-kontrakt på helårs-basis), köpte nödvändiga saker så som vattenkokare och annan köksutrustning, bytte bank, fixade hemförsäkring.. Ja ni förstår. Jag tycker även att det var ett stort steg när jag köpte min kaffekokare, haha!
Dock känns det bra att jag har inordnat mig själv under ålderskategorin "student". Då är man liksom vuxen nog att hålla koll på räkningar, försäkringar, bank-ärenden och liknande men samtidigt är det helt acceptabelt för mig att äta middag med sked för att jag inte orkade diska, äta snabbmakaroner tills det rinner ur öronen eller ta sovmorgon till tio en tisdag för att jag inte har någon föreläsning den dagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar