söndag 15 november 2015

Vem är jag?

1. Hur gammal är du?
Jag är inne på mitt 23e jordvarv. 
2. Hur gammal känner du dig?
Tror nog att man bäst beskriver mig som lite smått ålders-schizofren. I vissa situationer känner jag mig som en tonåring utan koll som bara mest vill ha roligt medan jag i andra situationer beskrivs som umgängeskretsens tant. 
3. Var bor du?
I en mysig studentlägenhet med höst-vackra träd och buskar bara ett par meter utanför fönstret. 
4. Vad har du gjort i dag?
Idag har jag tagit en lång sovmorgon, fixat lite med en spellista på Spotify, surfat runt på nätet och plockat lite här hemma. Inte så mycket alls med andra ord! Ska dock promenera bort till en vän lite senare och pyssla lite med mönsterkonstruktion inför Medeltida jul. 
5. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Hösten! Helt plötsligt försvinner alla måsten. Man kan ta det lugnt, se en film, mysa med en kopp te eller promenera och njuta av alla vackra färger som naturen bjuder på. 
Höst i Warszawa.
6. Är du beroende av någonting?
Näs-spray/droppar. Kanske inte det mest vanliga, men varje år under denna period kan jag inte lämna lägenheten utan en förpackning i väskan. 
7. Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?
- Jag har varit på ett författarsamtal på Litauiska ambassaden i London.
- Min främsta nära döden-upplevelse var sensommaren 2011 när jag och ett gäng ungdomar var på väg ned till Taizé i Frankrike. Mitt i natten börjar bussen att brinna och runt minuten efter vi alla var utanför stod hela bussen i lågor. Har fortfarande svårt för höga smällar och konstiga lukter..
- Min dröm är att få sitta ned vid en måltid tillsammans med Peder Lamm, Ernst Kirchsteiger och Carl-Jan Granqvist. Japp, tant-varning på den men det struntar jag i!

Mardrömsnatten..
8. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Vill tillbaka till alla städer i Polen vi besökte, Gdansk, Torun, Warszawa etc, för att kunna få ta tiden att bara strosa runt och uppleva städerna utan måsten och hitta de där guldkornen man bara hittar när man inte letar efter någonting. Skulle även vilja åka och hälsa på en vän som för tillfället jobbar som volontär i Berlin.
En härlig blandning av äldre och modern arkitektur, allt med spännande historia.
9. Vad är du på för humör just nu?
Ganska neutralt. 
10. Vilket är ditt favoritgodis?
Marmeladgodis, sådana där "Finlandia"-kulor man köper i kartong.
11. Vilken är din favoritaffär?
Kläder: Olars Ulla, Dea Axelssons, Oysho, KappAhl, H&M.
Inredning: Åhléns, Royal Design, Akantus, Fullerö Handel.
Te/kaffe: Kränku, Bönor & Blad.
12. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Morgonmänniska absolut. Det finns ingenting bättre att vara klar med alla dagens måsten redan innan de flesta gått utanför sina dörrar.
13. Har du blivit sydd någon gång?
Flertalet gånger efter operationer, men aldrig för att jag har skurit mig eller gjort mig illa på annat sätt.
14. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Eftersom i princip alla studenter här är inflyttade och ej har sina familjer på ön så hjälps vi åt med det mesta. Vi lägger ut pengar för någon som glömt plånboken, vi sitter hundvakt, skjutsar ja.. Kan någon göra något för någon annan så gör man det. 
15. Är du blyg?
Inte om jag har en speciell roll i ett sammanhang. Är jag exempelvis ledare för en grupp människor jag aldrig har träffat är jag absolut inte blyg, är jag däremot deltagare är det en helt annan sak. Då är jag inte den som tar kontakt, men tar någon annan kontakt med mig så är jag inte långsam på att svara. 
16. Vad heter du i andra namn?
Fredrika är mitt andra namn. Funderar på att lägga till Margareta då de flesta kvinnor, utom jag, i min familj har det som andra namn.
17. Vill du gifta dig?
Jag vill gifta mig. Jag är lite traditionell på det planet. Skulle aldrig klara av att vara förlovad i flertalet år utan att gifta mig. Självklart kan man vara tillsammans med någon utan att vara gift, men jag är nog lite "allt eller inget", antingen tillsammans eller gift. 
18. Har du något smeknamn?
Mickis (men det är bara få "utvalda" som får kalla mig det) och Ernst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar