torsdag 8 september 2016

Bröllop

I förra veckan tog jag mitt pick och pack och flög till fastlandet. Det kändes både skönt och lite konstigt att fara till Uppsala igen efter att ha varit hemma i Visby under en så lång period. Under de två år jag bott på ön så har jag nästan lämnat den en gång i månaden, så att nu ha varit mitt ute i Östersjön i över tre månader, det har tillhört ovanligheterna.
Målet med min resa, förutom att hälsa på släkt och vänner, var lördagens bröllop. Det var min barndomsväns mamma som gifte sig med sin sambo och jag tror inte att jag är ensam när jag säger att de var på tiden! Min vän och jag kan skryta med att vi känt varann i snart tjugo år, en ganska stark siffra med tanke på att vi är 23 respektive 24 år gamla, och under nästan hela den här tiden så har det nuvarande gifta paret varit tillsammans. Det var riktigt roligt att få träffa vissa personer jag inte sett på snart fyra år, vissa närmare tio. Det var även roligt att faktiskt få vara gäst på ett bröllop och inte vara den som roddar klockringningar och ljud.

Undertiden jag var i Uppsala så passade jag även på att åka ut och hälsa på min mormor och morfar. Vi kokade äppelmos, läste köksalmanack från 1972 och framåt, bläddrade i anteckningsböcker från 1919 och hade det allmänt mys. Hur lyxigt är det inte att bara kunna promenera ut i trädgården och plocka äpplen till att göra äppelmos och äppelkaka av och även passa på att gräva upp lite potatis till kvällens middag?

Nu är jag i alla fall tillbaka i Visby igen. Nu är det böcker och texter som ska läsas, barpass att jobba, möten och annat smått och gott som är på schemat. Vardag när den är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar