söndag 11 september 2016

Hoj hoj, hurra!

Denna helg har varit fylld av glädje! Igår var det dags för den årliga Storstyringkampen där totalt tolv deltagare kämpade om titeln baron/baronessa för Styringheim under det kommande året. Vad är det jag yrar om undrar ni nog. Det är nämligen så att föreningen Styringheim "är en del av the Society of Creative Anachronism (SCA), som är en internationell organisation vars syfte är att forska och återskapa århundradena innan 1600-talet." och Styringheim är då Gotland, som tillhör furstendömet Nordmark (Sverige) vilket i sin tur är en del av kungadömet Drachenwald (Europa + Sydafrika). Jag själv halkade in i tävlingen ungefär tio minuter innan första grenen och tävlade då alltså mest för skojs skull och hamnade på en ärofylld sistaplats, eller, de avslöjades aldrig men jag skulle nog inte vara så förvånad om så var fallet, haha! Vi kämpade oss genom grenar som varpa, stötte stang och dra hank och ärligt talat så är kroppen lite mör idag.
Bilden ovan visar min kämpar-outfit, till kvällens bankett så svidade jag dock om till en fin lång skogsgrön klänning och skålade för de nya baronparet och för drömmen i ett krus med bubbel.

Nu på kvällen anammade jag min inre "Ernst" och smög ut på baksidan och plockade en stor korg full med mogna äpplen. I morgon ska jag försöka mig på att koka äppelchutney och kanske lite äppelmos. Ska även söka bland lite recept och se om jag hittar något annat spännande, lite beroende på hur mycket detta räcker till samt om jag kan hitta mer i morgon när jag kan plocka i dagsljus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar